torsdag, oktober 25, 2007

Varför är det så svårt att få hjälpa till?

Ett av mina nyårslöften var att jag skulle försöka bli en bättre människa, vad det nu innebär. Hittills har jag gått med i donatorregistret, kollat upp det där med blodgivning (jag får inte för tillfället pga "nygjord" tatuering) och skaffat mig ett fadderbarn.
Idag försökte jag också kolla upp det där med volontärarbete. Då började det krångla. Vill inte hjälporganisationerna ha fler frivilliga? Behövs inte alla som kan avvaras? Varför ska det vara så svårt att hitta organisationer som faktiskt vill ta emot ens hjälp och inte bara ens pengar? Jag inser givetvis att jag inte är kvalificerad för att bota de malariasjuka i Kenya eller operera harmynta i Zimbabwe. Men det måste väl för fan finnas nånting man kan göra? Eller?

Tilläggas ska kanske att jag försökt kolla upp detta tidigare, men gav upp. Jag lyckades då hitta en organisation som tog emot volontärer. De snäste av mig. Och så gnäller alla för att "dagens ungdom" är för lat för att försöka förändra något.

Inga kommentarer: