tisdag, oktober 24, 2006

Diciplin

Igår fick jag en så kallad aha-upplevelse. Egentligen har jag vetat det länge, men som så många av sina mindre goda kvaliteter har jag förträngt det. Jag saknar självdiciplin, totalt. Jag kan inte tvinga mig själv att plugga en hel dag. Jag kan knappt tvinga mig själv att plugga en timme i sträck. Det är jobbigt. Idag måste jag verkligen tvinga mig själv. Förutom boken jag måste läsa ut och analysera till på torsdag måste jag plugga till min fonetiktenta. Jag har knappt börjat i boken, och tentan har jag knappt ägnat en tanke. Finns det något sätt att öva upp det här på? Kan man bli hypnotiserad, eller gå i terapi, eller typ läsa sig till hur man ger sig själv en rejäl spark i röven och kommer igång? Jag är tacksam för alla förslag.

6 kommentarer:

Paulina sa...

Jag vill också veta

Anonym sa...

Jag fick ett tips igår; Tydligen är det så att doftolja (tror det heter så på svenska??) från björnbär kan hjälpa en att fokusera. Har inte provat det än, men det kom från en s.k säker källa.
Tidigare har jag hört att en kombination av citron och rosmarin doftolja hjälper en att minnas. Man ska då lukta på det medans man t.ex pluggar in en text, och senare när man skriver tentan så kan man ha med sig typ en näsduk med några droppar av oljorna på, vilket hjälper en att minnas bättre. Jag provade en gång, och satte tentan som en smäck. Doftminnet är ju ett av våra stärkaste minnen, så det kanske är så att det funkar?

Malou sa...

peck: Ta åt dig av tipsen :)

ellen: Tack, kan vara något att testa. Det låter iallafall logiskt. Vet du något om lukten av nybakta kanelbullar? :)

Anonym sa...

Ja, den är perfekt mot muntorrhet. Helt klart ett bra alternativ till alla de tabletter som bl.a Apoteket säljer mot just den åkomman.

Malou sa...

ellen: Perfa! Då finns det ingen anledning att inte baka bullar.

Anonym sa...

Du gillar att "rätta andras grammatik" säger du...

Rubriken, Diciplin, stavas "Disciplin" om du ville veta.